Een blik in het klasje KE bij de jongste kleuters.

Na de krokusvakantie hebben we in de klas gewerkt rond het boek ‘het kleurenmonster’. Dit boek gaat over de gevoelens: blij (geel monster), verdrietig (blauw monster), rood (boos monster), grijs (bang monster), verliefd (roze monster), kalm (groen monster) en verward (monster met alle kleuren door elkaar).
De kleuters konden zo de verschillende gevoelens leren kennen en ook zelf proberen uit te drukken. Ze probeerden ook deze gevoelens te herkennen bij elkaar. Het was een fijn, leerrijk thema.
Verder zie ook nog fijne spelmomenten van in de klas.

 

Pasen in de klas

Tijdens de periode van thema Pasen kregen de kleuters de keuze welk paasmandje ze graag knutselen.

Hierbij volgen ze het stappenplan waarbij we altijd rekening houden met de leesrichting : van links naar rechts. De volgorde van hun handelingen plannen mbv cijfers/bolletjes, de taken stap voor stap uitvoeren die daarvoor nodig zijn en tegelijkertijd het effect controleren, zijn de bouwstenen om de executieve functies te ontwikkelen bij kleuters.

Ook hebben we onze wiskundige vaardigheden nog eens laten zien bij het sorteren van de eieren in de eierdozen.

Tot slot en veel sneller als verwacht, hebben we de gekregen ganzeneieren van de oma van Jara onder de loep genomen. Sommige hebben hun eitje op de laatste vrijdag nog kunnen versieren, maar andere kleuters mogen dit thuis nog fijn doen.

 

 

 

Contractwerk

Bij de oudste kleuters hebben we de afgelopen periode contractwerk gedaan in de klas.
Bij deze werkvorm wordt de zefsturing en werkhouding gestimuleerd.
De contracten bevatten 5 taken en/of speelopdrachten die de kleuters in de loop van de week moeten maken. Wanneer en in welke volgorde ze dit doen bepalen ze zelf. Zo leren ze zelf plannen en zelfstandig werken.